Skip to main content

Wielrennen - Visie

Hoe jammer is het dat een blessure je weerhoudt om te gaan wielrennen of om mee te doen aan die ene wedstrijd waar je zo lang en hard voor hebt getraind?

Wist je dat klachten en daadwerkelijke blessures voorkomen kunnen worden of sneller kunnen herstellen als je regelmatig een sportmassage ondergaat?

Of je nou recreatieve sporter bent, gemiddeld fanatiek, zeer fanatiek of wedstrijdsporter, je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het mee doen, je hele leven. Vaak wordt er wel serieus geld besteed aan een goeie kwalitatieve sportuitrusting en mooie spullen maar komt ons kostbaarste bezit, ons lichaam, op de 2e plaats.

Herken jij jezelf hierin? Maak dan een afspraak voor een 1e consult via de mail of neem telefonisch contact op.  Kijk onder kopje 1e consult.

Sportmassage is een investering in je eigen lichaam.

Meest voorkomende blessures

Wielrennen is gezond maar geeft je vooral dat ultieme vrijheidsgevoel en dat wil je niet missen! Misschien bike jij just for fun, heb je binnenkort je eerste wielren toertocht of fiets je een wedstrijd maar wordt je gehinderd door (beginnende) klachten in nek, schouders, rug of benen. 

  • Nek, schouder-, en rugklachten
  • SI klachten
  • Hamstring klachten
  • Knieklachten
  • Achillespeesklachten
  • Kuitklachten
  • Een stram gevoel in het gehele lijf
  • Spierpijn 
  • Polsklachten

Ontstaan van klachten in zijn algemeen

Veel klachten ontstaan door foute afstellingen van de fiets of door een relatieve overbelasting. Of de belasting is te hoog, of jou belastbaarheid is verminderd. Vaak zijn klachten een optelsom van factoren.

Ontstaan van klachten door verkeerde afstelling

Problemen in de onderrug

Klachten in de onderrug onstaan doorgaans op het moment dat de afstand tussen het stuur en het zadel te klein is, en/of wanneer het hoogteverschil tussen stuur en zadel te groot is. Over het algemeen is de oplossing voor deze klachten een langere stuurpen en een hogere montage van het stuur. Als gevolg van de langere zit en het hogere stuur kan de ruggewervel zich beter 'strekken' en worden op die manier de tussenwervelschijven ontlast.  Ook de afstelling van het zadel kan problemen in de onderug veroorzaken. Een afstelling waarbij de punt van het zadel omhoog staat zorgt ervoor dat het bekken achterover gekanteld wordt. Ten gevolge hiervan wordt de stand van de rug extra bol met beklemming van de tussenwervelschijven tot gevolg. Stel uw zadel dus horizontaal af

Nek- en schouderproblemen

Klachten aan nek en schouders worden doorgaans veroorzaakt door een te korte afstand tussen zadel en stuur en/of door een te groot hoogteverschil tussen deze twee. Je fietst dan met een te ronde rug en en het kost extra inspanning om naar voren te kijken. Ook een te lange afstand tussen zadel en stuur kan deze klachten veroorzaken. Een te lange zit heeft tot gevolg dat de spanning op uw nekspieren toeneemt. Het regelmatig afwisselen van de zitpositie kan deze klachten voorkomen. Een racestuur bij racefietsen en bar-ends bij mountainbikes bieden u de mogelijkheid regelmatig van zitpositie te veranderen. Ook een te breed stuur kan schouderklachten veroorzaken, omdat hierdoor het gevoel kan ontstaan dat je 'doorzakt' tussen je schouders. De stuurbreedte dient gelijk te zijn aan de schouderbreedte (van bot tot bot).

Problemen met handen en polsen

Tintelende of pijnlijke handen is een van de meest gehoorde klachten van fietsers. Zeker wanneer je minder getraind, bent is de kans hierop erg groot. Deze klachten kunnen voorkomen worden door de zithouding regelmatig te wisselen en fietshandschoenen met goede demping te dragen. Ook een verkeerde afstelling van het stuur kan klachten in handen en polsen veroorzaken. Met name een te laag stuur zorgt voor veel druk op de handen. Zorg ervoor dat het stuur zo hoog staat dat je met licht gebogen armen kunt fietsen. Dit zorgt voor minder druk waardoor je beter in staat bent trillingen op te vangen.

Knieproblemen

Een verkeerd ingestelde zadelhoogte kan belastend zijn voor de knieën, in het bijzonder daar waar de knieschijf (patella) en het bovenbeen (femur) contact maken. Een te hoge zadelstand resulteert in een kracht die de knieschijf zijwaards verplaatst. In de strekkingfase van de knie wordt de knieschijf lateraal weggedrukt wat op den duur pijn geeft aan de buitenkant van de knieschijf. Dit verschijnsel wordt nog versterkt door de beenstand. Een te lage zadelstand heeft tot gevolg dat de benen te veel gebogen zijn, wat kan leiden tot overbelasting van knieschijf en bovenbeen. Wanneer het zadel te ver naar voren staat (steile zitbuishoek), veroorzaakt dit een kleine hoek in het kniegewricht waardoor overbelasting op de loer ligt.

De longitudinale instelling van de voet (schoen) is van invloed op de efficiëntie van de fietsbeweging. De zijwaartse instelling is niet alleen afhankelijk van de natuurlijke stand van de voeten, maar vooral van het opgelegde patroon van de fietsbeweging. Anders gezegd: de positie van de voet op de trapper moet zodanig zijn dat de krachtlijn van het bovenbeen naar het onderbeen midden over de knie loopt. In de praktijk betekent dit dat de binnenkant van de voet parallel staat aan de cirkel die de pedaal beschrijft. Het  naar binnen draaien van de schoenplaten en dus naar buiten draaien van de hiel, iets wat in de praktijk vaak voorkomt omdat de fietser te kort met de enkel langs de crank beweegt, geeft een verdraaiing van het onderbeen ten opzichte van. het bovenbeen en kan knieklachten tot gevolg hebben. Als de voeten van nature naar binnen wijzen, kunnen de schoenplaten zo worden geplaatst dat de hiel wel enigszins naar buiten staat.

Voet- en enkelproblemen

Een te ver naar voren geplaatst schoenplaatje verhoogt de instabiliteit van de voet waardoor de achillespees en de kuitspier zwaarder worden belast. De remedie hiervoor is om het schoenplaatje zodanig af te stellen, dat de bal van de voet zich exact boven de pedaalas bevindt.

Een pijnlijke achillespees en/of kuitspier kunnen ook duiden op een te lage zadelstand. Dit leidt er vaak toe dat de lage zadelstand gecompenseerd wordt door de hielen ver naar onder te drukken om zodoende de afstand zadel/pedaal te 'verlengen'. Hierbij vindt dan een overstrekking ven de achillespees en kuitspier plaats. In dit geval moet het zadel hoger worden gezet. Dit moet echter met beleid gebeuren, omdat deze specifieke trapstijl niet van de ene op de andere dag verandert. Plaats het zadel geleidelijk aan hoger en neem iedere keer voldoende tijd om je een nieuwe traptechniek eigen te maken

 

Wielrennen levert je allerlei positieve consequenties op voor je lichaam, geest en je leven. Je bent supergoed bezig! Hieronder een aantal redenen waarom wielrennen zo gezond is:

  • Goed tegen stress en verbetert je denkvermogen
  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Goed tegen stress en verbetert je denkvermogen
  • Slaapt beter
  • Aanmaak van serotine, daardoor meer zelfvertrouwen, betere stemming
  • Betere conditie
  • Betere ademhaling
  • Helpt bij afvallen of je gewicht onder controle houden

Fitting centers

Kijk eens bij u in de buurt voor een goede fitting center voor het juist afstellen van uw fiets en het inwinnen van juiste informatie.

Kijk bijvoorbeeld eens op de website van Ten Tusscher in Enschede.

Eerste consult

Bij een eerste consult worden je gegevens genoteerd en vragen wij wat de klachten zijn, hoelang deze al bestaan enz. om er samen achter te kunnen komen waar de klacht vandaan zou kunnen  komen.

Indien nodig verwijs ik door naar de fysio. www.uniekfysiotherapie.nl

 

Deze intake duurt, samen met de behandeling, 60 minuten.

Contact

Reekers Sport- en Ontspanningsmassage
Karin Reekers
Scholekster 65
7651 GS Tubbergen

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 06-12905518