Hardlopen - Visie

Hoe jammer is het dat een blessure je weerhoudt om te gaan hardlopen of om mee te doen aan die ene wedstrijd waar je zo lang en hard voor hebt getraind?

Wist je dat klachten en daadwerkelijke blessures voorkomen kunnen worden of sneller kunnen herstellen als je een vakkundig uitgevoerde sport massage ondergaat?

Of je nou recreatieve sporter bent, gemiddeld fanatiek, zeer fanatiek of wedstrijdsporter, je hebt maar 1 lichaam en daar moet je het mee doen, je hele leven. Vaak wordt er wel serieus geld besteed aan een goeie kwalitatieve sportuitrusting en mooie spullen maar komt ons kostbaarste bezit, ons lichaam, op de 2e plaats.

Herken jij jezelf hierin? Maak dan een afspraak voor een 1e consult via de mail of neem telefonisch contact op. Zie onder kopje 1e consult.

Sportmassage is een investering in je eigen lichaam die zich terugbetaald door ervoor te zorgen dat jij altijd fris en goed voorbereid aan de start verschijnt. Optimaal genieten en presteren!

Meest voorkomende klachten

Hardlopen is gezond maar geeft je vooral dat ultieme vrijheidsgevoel en dat wil je niet missen! Misschien ben je nu in training voor je eerste hardloop event of heb je ingeschreven voor een wedstrijd maar wordt je gehinderd door stijfheid of (beginnende) klachten. Als sportmasseur beschik ik over diverse massage technieken waarmee ik je kan helpen om hardloop blessures te voorkomen of om jou huidige klacht(en) te behandelen. Herken jij één van de volgende problemen dan kan ik zeker wat voor je betekenen.

  • Een stram gevoel in het gehele lijf
  • Spierpijn (na een event of wedstrijd)
  • Achillespeesklachten
  • Kuitklachten
  • Shinsplints (zie blessures)
  • Runnersknee (zie blessures)

Ontstaan van klachten in zijn algemeen

Veel klachten ontstaan door een relatieve overbelasting. Of de belasting is te hoog, of jou belastbaarheid is verminderd. Vaak zijn klachten een optelsom van factoren en dit gaan we analyseren middels een goede intake tijdens je eerste afspraak.

Beginnend hardloper? Ga vooral door!

Laat je niet demotiveren door een blessure, spierpijn of stijfheid. Hardlopen levert je allerlei positieve consequenties op voor je lichaam, geest en je leven. Je bent supergoed bezig! Hieronder een aantal redenen waarom hardlopen zo gezond is:

  • Kleinere kans op hart- en vaatziekten
  • Verkleint de kans op artritis (gewrichtsontsteking)
  • Slaapt beter
  • Goed tegen stress en verbetert je denkvermogen
  • Aanmaak van serotine, daardoor meer zelfvertrouwen, betere stemming
  • Betere conditie
  • Betere ademhaling
  • Afvallen

Veel voorkomende oorzaken van blessures bij beginnende, minder ervaren of niet frequent hardlopen:

  • Te snel te lang hardlopen
  • Geen warming up, starten met slecht doorbloede spieren
  • Te weinig demping in de schoenen
  • ‘Slechte’ looptechniek
  • Veel hardlopen op harde ondergrond
  • Stand afwijking van de voet of knie
  • Spier ’stijfheid’

Hardloop blessures

Shinsplints / Scheenbeenirritatie

Scheenbeenirritatie is een verzamelnaam voor alle klachten/blessures veroorzaakt door overbelasting, die zich in het onderste gedeelte van het voorbeen bevinden. Een veel voorkomende klacht bij hardlopers. De pijn bevindt zich zo’n 8 cm boven de binnen enkel tegen het scheenbeen aan, je voelt dat als je de voet omhoog beweegt. Snelle maatregelen zijn dan belangrijk, je wil niet dat het een beenvliesontsteking wordt. Denk vooral niet dat het spierpijn is wat je er wel “uit loopt “.

Vaak is het bezoeken van de fysiotherapeut de enige optie om dit te genezen echter kunnen we bekijken tijdens de 1e intake wat ik als sportmasseur voor jou kan betekenen.

Eventuele oorzaken:

  • Te intensieve training
  • Heuveltraining
  • Onvoldoende conditie van de betreffende spiergroepen
  • Te veel naar binnen zwikken met de voet
  • Slecht schoeisel
  • Lopen op harde ondergrond
  • Overgewicht
  • Slechte ondersteuning van de voetboog
Runners knee (tractus iliotibialis frictiesyndroom)

Dit is een vorm van een overbelasting blessure die je voelt aan de buitenzijde van de knie, dat voel je als een doffe tot scherpe stekende pijn. Het is een band die aan de buitenzijde van je bovenbeen loopt, vanaf de heup naar de knie en been aanhecht aan de buitenzijde van het onderbeen.

De oorzaak is het herhaaldelijk buigen en strekken van de knie, dan beweegt de peesplaat over een uitstekend bot punt aan de buitenzijde van de knie. Klachten beginnen meestal geleidelijk en nemen toe naarmate je langer loopt.

Vaak is het bezoeken van de fysiotherapeut de enige optie om dit te genezen echter kunnen we bekijken tijdens de 1e intake wat ik als sportmasseur voor jou kan betekenen.

Eventuele oorzaken:

  • O-benen dan komt er meer spanning op de pees te staan
  • Verkeerde looptechniek
  • Schoenen met te hoge ondersteuning aan de binnenzijde van de voet
  • Altijd aan dezelfde kant van de weg lopen
Jumpers knee (patellafemoraal pijnsyndroom / chondropatie van de patella)

Pijn zit aan de voorzijde van de knie ( achterkant en/of rondom de knieschijf) en neemt toe tijdens hardlopen, neemt toe tijdens trapaflopen of afdalen van heuvel.
Door het herhaaldelijk bewegen van de knieschijf over het bovenbeen onder een te hoge druk kan deze overbelasting blessure ontstaan. In sommige gevallen kan de knie “haperen” bij het buigen of strekken.

Eventuele oorzaken:

  • Intensief en veel trainen
  • Heuveltraining
  • Spierdisbalans voorzijde en achterzijde bovenbeen
  • Stand afwijking van de voet, knie en of heup
  • Verkeerde of versleten schoenen
  • Overgewicht
  • Stressfractuur (kleine scheurtjes  in het bot)

Hardloop clinics

Het is verstandig om, wanneer je gaat hardlopen een loopclinic te volgen, hier wordt aandacht besteed aan stabiliteit, lenigheid en een goede looptechniek, zodat hardlopen ook leuk blijft.

Kijk eens op de site van hardloopschool De mooie Vrouw in Almelo.

Eerste consult

Een 1e consult duurt een uur en kost € 45,00.

Tijdens dit 1e consult maken we een profiel van jou als sporter en brengen we onder andere het ontstaan van een eventuele klacht in kaart, de frequentie en intensiteit waarmee je sport, welke sporten je beoefent, hoe je sport en of je meedoet aan events of wedstrijden. Aanvullend voeren we functietesten van spieren en gewrichten uit en sporen we verhardingen of verkortingen op in jouw spieren.

Op basis hiervan krijg je een advies over de frequentie van de behandelingen. Je kunt kiezen voor het alleen laten behandelen van de klacht waarmee je komt of je kunt kiezen voor een zogenaamd jaarplan waarbij sportmassages vooraf worden ingeboekt exact afgestemd op jou sportprofiel en op jou sportseizoen.

Contact

Reekers Sport- en Ontspanningsmassage
Karin Reekers
Scholekster 65
7651 GS Tubbergen

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 06-12905518