Visie

Visie tekst

Waarom een massage?

Iedereen heeft er wel eens mee te maken... Spierpijn, rugpijn, een stijve nek, zere schouders of chronische blessure. Deze klachten worden vaak veroorzaakt door lichamelijk of geestelijke inspanning, een verkeerde ( werk ) houding, stress of te intensief sporten.

Je lichaam gebruik je dagelijks, elke minuut van de dag. Wanneer je regelmatig een goede massage ondergaat zal deze tevens preventief werken en de kans om overbelasting te helpen voorkomen, terugkerende klachten verminderen en je meer helpen te ontspannen.

Heb jij al langere tijd klachten?

Maak dan snel een afspraak via de mail, WhatsApp of te bellen.
Veel klachten die hardnekkig lijken te zijn kunnen al in slechts een paar behandelingen met 60 tot 90% afnemen.

Soorten beenklachten

Lopen, staan, fietsen, sporten, wanneer gebruik je je benen niet? Ze bevatten grote, sterke spieren die langdurig veel energie kunnen geven.

Pijnklachten:

Pijn in de benen kan allerlei oorzaken hebben, vaak wordt pijn in de benen veroorzaakt door problemen in de spieren zoals spierknopen en pijnlijke verharde plekken. Deze spierknopen kunnen pijn geven in de knieën en zelfs kuiten.

Voorkant en buitenkant bovenbeen (quadriceps)

Problemen in deze spier als gevolg van overbelasting kunnen leiden tot pijn in het boevenbeen en kunnen ook een uitstralende pijn hebben naar de knie, zodat men kan denken een probleem met de knie te hebben, zonder dat er iets met de knie aan de hand is.

Je kunt ook pijn hebben aan de buitenkant van het bovenbeen, vanaf de bekkenrand boven de heup tot aan de bovenkant van de kuit.

Binnenkant bovenbeen (adductoren)

Vaak wordt deze pijn veroorzaakt door overbelasting, een verrekking, zware belasting van de benen of plotselinge grote draaibewegingen. Hierdoor kunnen spierknopen ontstaan in de spieren, waardoor er spanning in de spier ontstaat, dit veroorzaakt pijn.

Achterkant bovenbeen (hamstrings)

Deze spieren buigen de knie en bewegen het been naar achteren. Ze hechten aan het onderbeen aan de zijkanten van de knie. Verkorte hamstrings kunnen leiden tot vervelende rugpijn.

Langdurige belasting van de hamstrings kan leiden tot overbelasting door de veelvuldige rek- en trekkrachten op de spiervezels. Denk aan herhaaldelijke loopbeweging tijdens hardlopen of een lange wandeling.

Er is een zeurende pijn rondom de bil en achterzijde bovenbeen, soms trekt de pijn door naar de achterzijde van de knie.

Pijn voorkant bovenbeen

Een overbelastingsblessure aan de binnenkant van het scheenbeen noemt men shin splints. Het komt veel voor bij hardlopers, duurlopers en tennissers. Ook mensen die hun voeten te veel naar binnen kantelen (overpronatie) krijgen hier sneller last van. Springschenen gaan gepaard met een stekende pijn in de schenen.

In de acute fase van de blessure mogen de pijnlijke scheenbenen niet gemasseerd worden, omdat je hiermee de ontsteking kunt verergeren. Om het herstel te bevorderen mogen wel de dieper gelegen kuitspieren gemasseerd worden. Is de pijn minder, dan bevorderen rekoefeningen en spierversterkende oefeningen het herstel. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Kuiten rekken
    Zet één been naar achteren met de voet plat op de grond. Leun met je heupen en bovenlichaam naar voren en voel dat er spanning op de kuit komt te staan. Houd dit enkele seconden vast. Herhaal drie keer. Daarna het andere been.
  • Draaien met de enkels
    Ga rechtop staan en til één been op. Draai nu rondjes met je enkel. Vijf keer linksom en vijf keer rechtsom. Daarna het andere been.
  • Op je tenen en hielen lopen
    Loop tien seconden op je tenen en wissel af met tien seconden op je hielen lopen.

Om springschenen te voorkomen kan je na een training de dieper gelegen kuitspieren laten masseren door een sportmasseur. Verder is het aanbevolen om steunzolen te gebruiken voor een betere schokabsorptie of corrigerende zolen om overpronatie te voorkomen.

Pijn aan achterzijde onderbeen:

Een zweepslag is een spierscheuring die vaak in de kuit voorkomt. Het ontstaat meestal bij het afzetten tijdens het lopen of springen. Een zweepslag ontstaat door overbelasting; de spier is niet in de juiste conditie om zo sterk belast te worden. Het gaat gepaard met een acute, felle pijn. Naast het scheuren van de spiervezels, scheuren er ook bloedvaten en lymfevaten, waardoor er een zwelling en een blauwe verkleuring kan ontstaan.

Direct na een zweepslag mag er nooit een sportmassage worden gegeven, omdat de spier hierdoor nog meer beschadigd kan worden en de zwelling toe kan nemen. Pas in de herstelfase kan sportmassage ondersteuning bieden. Op de aangedane plek ontstaat litteken- of bindweefsel. Als de spier tijdens het herstellen niet gerekt wordt, staat het weefsel te strak gespannen en ontstaat er sneller opnieuw een scheur. Met behulp van oefeningen en sportmassages kan de spier beter herstellen. Sportmassages en oefeningen kunnen ook preventief werken.

Voorbeelden van oefeningen bij een zweepslag zijn:

  • Leg het been op een bankje, strek de tenen en breng ze weer naar je lichaam toe. Doe dit vijf keer.
  • Draai rondjes met de enkels; vijf keer linksom en vijf keer rechtsom.
  • Wanneer de pijn minder is begin je voorzichtig te lopen, de pijn mag niet toenemen!
  • Ga na enkele dagen een paar keer per dag op je tenen staan met de hielen niet te ver van de grond.
  • Zorg dat je in de komende dagen elk uur vijf minuutjes wandelt.

Eerste Consult

De eerste behandeling draait met name om inzicht te krijgen in de klachten.

Er wordt een anamnese afgenomen om zo een goed inzicht te krijgen van jou klachtenpatroon om zo tot de juiste behandeling te komen en dat je jou klachtenpatroon begrijpt.

Een pijnklacht is veelal niet de oorzaak van het probleem maar het gevolg ervan, er wordt niet alleen gekeken naar de klacht waar je mee binnen komt maar ook naar jou levenswijze.

Ik neem een lichaamsinspectie af en vullen we samen een pijnformulier in, hierop worden alle pijnplekken ingevuld, die bij elke volgend consult weer worden besproken. Aan de hand daarvan wordt er samen met u een behandelplan opgezet.

Een behandeling is geen standaard, maar wordt steeds aangepast aan de actuele situatie en klachten/mogelijkheden van dat moment.

Contact

Reekers Sport- en Ontspanningsmassage
Karin Reekers
Scholekster 65
7651 GS Tubbergen

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Telefoon: 06-12905518